lørdag den 25. februar 2012

Lasange


Lasange

Til min lasange bruger jeg egentlig altid på slump, men jeg vil forsøge at lave en liste over de ingredienser jeg plejer at bruge.

Kødsovs:
Hk. oksekød
Ds. tomater
lidt revet gulerod
masser af finthakket løg 
hvidløg

bechamelsauce:
rigeligt smør + mel 
1/2 liter mælk
1 lille pose revet parmesan
salt & peber
lidt revet muskatnød
Tricket for mig med bechamelsaucen er at røre røre røre, så mælken ikke brænder på, og husk at få smeltet alt smørret i den varme mælk. 1. skal du smelte smørret, derefter blande mel i med kraftige pisk. derefter tilsætter du mælken. Mælken skal gerne næsten koge før osten kommer i, når den er smeltet, smager du til med salt, peber og lidt muskatnød.

Så er det bare at samle den, start med lidt kødsovs, så bliver de nederste plader også gode. derefter lag på lag. Afslut med et lag bechamelsauce, og derefter revet ost.

Jeg giver en potion med et halvt kg okse, ca. 40 min. i ovnen ved 200 grader. Hvis jeg laver af et kg kød, giver jeg den ca. 1 time. Her kan det være en god ide at "beskytte" osten med staniol den første halve time, hvis man ikke er til branket ost.

God fornøjelse!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar